نقدی بر سریال جزیره/ بازی تکراری شاهزاده و گدا و مخاطب مبهوت
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۰۳۴۹
عصرایران؛ محمد جلالی- تبلیغات سریال «جزیره» قبل از انتشار، ماهها آغاز شد و همه را به انتظار کشاند؛ میگفت با انبوهی از بازیگران مطرح از محمدرضا فروتن، میترا حجار، هنگامه قاضیانی گرفته تا اکبر زنجانپور، غزل شاکری، بهنام تشکر و حتی خواننده این روزهای پاپ ایران یعنی امیر مقاره آمده تا غوغا کند!
کارگردانش هم دارای کارنامهای با اقبال مردمی بود یعنی کسی که پایتخت را به شماره 6 رساند و در هر قسمت از آن مخاطبان فراوانی را به خود جذب کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سیروس مقدم چهره شناخته شده سیمای جمهوری اسلامی ایران حالا پس از 14 هفته جزیره را به خط پایان رساند. پایانی که میگویند فصل اول آن است هرچند در همین ۱۴ قسمت نخست نیز چندان شاهکاری ارائه نشد...
فیلم با معرفی افراد شاهزاده شروع میشود افرادی از خانواده فردی به نام «شاهنگ»، کسانی که زندگیاشان تفاوت دارد، در پنت هاوس و در مرتفعترین برج کیش شنا میکنند و مردم عادی را به رسمیت نمیشناسند اما اختلاف و جنگ قدرت مثل موریانه به جانشان افتاده و دیوانهوار آنها را در گرداب مرگ فرو برده است، هر چند یک نفر از خودشان بارها و در قسمتهای مختلف آن را پیشبینی کرد ولی برای تداوم سریال بنا نیست کسی برای این پیشبینیها تره خورد کند!
سریال و فیلمهای ایران در این راستا کمک نبوده، مجموعههایی که همیشه شاهزاده و گدا را با تعاریف مختلف روبروی هم قرار میدهد از گنج قارون فردین گرفته تا همین جزیره که به تازگی به کار خود پایان داده است.
اینجا گدا، دختر روزنامهنگاری است که پروندهای قطور و اقتصادی دارد و به دلیل افشاگریهایش در روزنامه قرار است راهی زندان شود، هم از پول بدش نمیآید! و هم عاشق و دلداده فردی که شاهزاده است!
در این بین جزیره بنا دارد تا کیش را به سرزمینی رؤیایی تبدیل کند و از تمام امکانات آنجا بهره گرفته از هلیکوپتر و هواپیما تا دریا و کشتیهای تفریحی! هر چند در این راستا جلوههای کامپیوتری هم به وفور در آن دیده میشد و هواپیماها و بالگردهای مجلل چیزی جز حقههای کامپیوتری نبود.
در این سریال جلوههای ویژه سریال پایتخت به تصور کشیده شد. غرق شدن نقی و خانوادهاش را تصور کنید دقیقاً میتوان آن را با گرفتار شدن دو کاراکتر اصلی این سریال در دریا مقایسه نمود.
به نظر میرسد علی طالبآبادی نویسنده و سیروس مقدم کارگردان این مجموعه آنچه را که در پایتخت رخ داد با ژانر عاشقانه ترکیب کرده تا نمره قبولی پایتخت را در سریال جزیره ثبت کند اما این سکانس با چراهای فراوانی روبرو شد؟
- ارشدِ بیمار که همیشه یک بادیگارد و دکتر به همراه دارد و خود میداند که به تنهایی مرگ در انتظارش است چرا بیمقدمه دست به این کار میزند؟
- تنها با دو سه دیالوگ، «صحرا صراف» را راضی کند که با او همراه شود و او هم میپذیرد و آنها تک و تنها با یک کشتی خراب و دریای طوفانی روبرو میشوند تا عشق ایجاد گردد.
شتابزدگی در برخی از قسمتها هم دیده میشود آنجا که میترا حجار جملهای را به اشتباه میخواند و یک بار دیگر درست آن را تکرار میکند اما تدوینگر فراموش میکند که توپوق میتراحجار را حذف کند! و برخیها نوشتند که این توهین به شعور تماشاگر محسوب میشود!
به نظر میرسد نمیتوان به جزیره نمره قبولی داد؛ او از دل جامعه بلند نشده و بسیاری از مسائل آنها غریب و نامفهوم بود.
سریالها و فیلمها باید برگرفته از آن چیزی باشد که در جامعه رخ میدهد، اگر فیلم «قهرمان» یا «فروشنده» و یا «درباره الی» با اقبال جهانی روبرو میشود و جوایز بینالمللی میگیرد و اشک همه را برای کاراکترهایش در میآورد بدان دلیل است که کاری به داستان شاهزاده و گدا ندارد بلکه نگاه میکند امروز در جامعه چه خبر است؟
حتی در ژانرهای طنز و کمدی همین مسئله مصداق پیدا میکند به عنوان نمونه «گشت ارشاد 3» و «دینامیت» که حالا به فروش تاریخی ۴۰ میلیاردی رسیدهاند بدان دلیل است که موضوعش مسائل حال جامعه است، کسی که آن را میبیند با کاراکتر همزاد پنداری میکند.
صد البته که این مسئله را کارگردان جزیره کسی که پایتخت را به اقبالی بینظیر رسانده به خوبی میداند اما در جزیره نشد آنگونه که انتظار میرفت.
مهمترین مسئله که جزیره را در اقیانوسی از سؤالات بیجواب رها کرد مربوط به قسمت پایانی است. مگر میشود با هزاران پازل چیده نشده سریال را بیجواب گذاشت و باز هم موضوع جدیدی را مطرح نمود و مخاطب را مات و مبهوت رها کرد؟
آیا در فصلهای بعدی جزیره آن چیزی رخ خواهد داد که در تبلیغات بدان پرداخته شد؟ بیتردید داشتن بازیگران مطرح خود تضمینی برای فروش است اما اینکه داستان چه باشد بسیار مهمتر از اهمیت دادن به چهرههاست؟
منبع: عصر ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۰۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازیگر «نون خ»: چند بار تا مرز خفگی رفتم
به گزارش تابناک، صهبا شرافتی درباره بازیاش در فصل پنجم این سریال عنوان کرد: رانندگی مینی بوس در این سریال برای من خیلی چالش برانگیز بود. من گواهینامه پایه ۳ دارم و پایه ۲ ندارم. قبل از ضبط توانستم دو سه بار در کنار راننده با مینی بوس رانندگی کنم و در این مسیر خیلی چیزها یاد گرفتم. با این حال خیلی اضطراب داشتم. شما میدانید هر چقدر سرنشینهای مینیبوس بیشتر شود، کنترل کردنش سختتر است.
مردم تغییر روحیات روناک را دوست داشتند
وی با یادآوری این که داستان روناک از قسمت ۱۰ شروع شد تاکید کرد: این نقش خیلی پستی و بلندی داشت. این بار به خاطر حضور بهنام خلق و خوی لطیفتر و رمانتیکتری از روناک دیدیم. در این فصل سعی کردم روناک متفاوتی را به تصویر بکشم. نویسنده هم برای این موضوع تلاش کرده بود. مردم برای من کامنتهایی میگذاشتند که انگار واقعا اتفاقات سریال برای روناک افتاده است. از من میپرسیدند النگوهایت را چرا فروختی؟ بهنام دارد سرت کلاه میگذارد. مردم خدا را شکر تغییر روحیات روناک را دوست داشتند.
شرافتی درباره دشواریهای بازی در «نونخ۵» توضیح داد: ما مجبور شدیم زمان طولانی را دور از خانواده سپری کنیم. بخش کولبری خیلی شرایطش سخت بود و خیلیها آسیب جدی دیدند. من خودم دچار بیماری ویروسی سختی شدم. در این بخش از روز اول تصویربرداری تا روز آخر مریض بودم. در قسمت غار اکسیژن کم داشتیم و تنفس سخت بود. وقتی گرد و غبار پخش میشد من سرفه میکردم. چند بار تا مرز خفگی رفتم. بچهها با وجود همه این سختیها تمام توان خودشان را خرج کردند.
این بازیگر درباره نحوه تعاملش با کارگردان گفت: آقای آقاخانی جزو کارگردانهایی هستند که دست بازیگر را نسبتا باز میگذارند و اجازه میدهند بازیگر راحت باشد. دیالوگها و حرکات را دوست داشتم مختص خودم کنم. مثلا تکیه کلام بزرگوارا برای خود روناک شخصی سازی شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا خشونت روناک در شخصیت واقعیتان هم وجود دارد گفت: من خیلی سخت و دیر به دیر عصبانی میشوم. ولی اگر عصبانی بشوم خیلی سخت عصبانی میشوم. میشود گفت روناک درونم فعال میشود. ولی خودم مثل روناک نیستم که همیشه آن عصبانیت را داشته باشم.
در سریال «جنس جور» بازی کردم
شرافتی درباره دیگر فعالیتهایش در حوزه بازیگری توضیح داد: قبل از «نون خ» در سریال «جنس جور» بازی کردم که برای نمایش خانگی بود. غالب پیشنهادهایی که به من میشود شبیه روناک است. اما خودم نمیخواهم روناک را وارد کاری دیگری کنم.
وی با اشاره به اظهار نظرهای منفی که بعضا درباره چهرهاش میشود گفت: اوایل کار از انتقادها خیلی اذیت میشدم. بعد از یک مدت گفتم حتما مینشینند و «نونخ» را تماشا میکنند که نظر میدهند. پس کار من دیده شده است. با خودم فکر کردم و گفتم من همین هستم. مهم این است که خودم خودم را دوست داشته باشم. اتفاقا چند روز پیش در واحد ارتباط مردمی صداوسیما آقایی با من تماس گرفت و عذرخواهی کرد و گفت من در جمع خانواده درباره چهره شما نظر دادم. ولی قصد اهانت نداشتم. من گفتم شما را قطعا نمیشناسم. در مصاحبه قبلیام به صورت کلی گفتم که دلم شکسته است.
مجموعه طنز «نون خ ۵» در ۲۴ قسمت به کارگردانی سعید آقاخانی، تهیهکنندگی مهدی فرجی و نویسندگی امیر وفایی از ۱۵ فروردین ماه امسال به روی آنتن شبکه یک سیما رفت و پخش این سریال تا جمعه ۷ اردیبهشت ماه ادامه داشت.
حمیدرضا آذرنگ، سعید آقاخانی، امیر سهیلی، هومن حاجیعبداللهی، سیروس میمنت، مجید یاسر، بیژن بنفشهخواه، کاظم نوربخش، نسرین مرادی، هدیه بازوند، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، ندا قاسمی، ماشاءالله وروایی، صهبا شرافتی و ... از بازیگران «نون خ ۵» هستند.
منبع: ایرنا